Afvallen? Ach ik ben geen 20 meer…

Als het over afvallen en de slanke lijn gaat hoor ik het steeds vaker: ach, we zijn geen 20 meer. Die uitspraak begrijp ik. Als je al vele diëten hebt geprobeerd en telkens weer terug bij af bent, dan ben je er ook wel een keer klaar mee.

Maar ik vind de uitspraak ook jammer. Want vinden we het echt wel goed zo? Of weten we het gewoon niet meer en geven we het op? Gooien we moe gestreden de handdoek in de ring terwijl we eigenlijk helemaal niet blij zijn met onszelf?

Als je die paar extra kilootjes echt niet erg vindt, als je echt blij bent met jezelf dan is dat natuurlijk helemaal prima en geweldig. Maar als je diep van binnen eigenlijk helemaal niet zo tevreden bent, doe er dan wat aan. Want waar stop het? Komt er elk jaar een ‘we zijn geen 20 meer-kilootje’ bij? En kun je het dan nog steeds accepteren?

Dit is wat je kunt doen:

  • Neem de tijd – gun jezelf een jaar de tijd voor het aanleren van een gezondere levensstijl. Doe je het te snel, dan gaat je oerbrein protesteren door alles te doen wat het kan doen om je verloren vet weer terug te krijgen (de zogenoemde eetbuien).

  • Het meest ideale gewichtsverlies is zo’n 2 ons per week. Dat is niet veel en kan vooral in het begin erg demotiverend zijn. Je kunt er daarom voor kiezen om de eerste maand toch wat sneller van start te gaan. Stel dat je de eerste maand 4 á 5 kilo afvalt, dan voel je je al een stuk prettiger. Daarna is het prima als het minder hard gaat.

  • Kies voor kleine, eenvoudige aanpassingen in je voedingspatroon en je levensstijl, Hierdoor zorg je er niet alleen voor dat je het gewicht kwijtraakt maar ook dat je op gewicht blijft en dus niet (meer) aankomt.

  • Onthoud: steef naar vooruitgang, niet naar perfectie. Het hoeft echt niet allemaal (gelijk) 100% te zijn.