Als je wilt afvallen dan is het niet alleen belangrijk om op te letten wat je eet, maar ook wat je drinkt. Ongemerkt kun je door je drankje best veel calorieën binnen krijgen.

Let er daarom goed op wat er op het etiket staat van het drankje dat je neemt. Vooral producten als ijsthee, vruchtensap en yoghurt drankjes bevatten vaak schrikbarend veel suiker en dus teveel calorieën. Maar ook een cappuccino gemaakt met vol-vette-melk kan al flink aantikken. Kijk vooral ook uit met kant-en-klaar zakjes koffie die je met water moet mengen, of de capsules met een smaakje. Ook deze bevatten vaak veel calorieën.

Het drinken van frisdrank zou wel eens één van de belangrijkste oorzaken kunnen zijn van de vele gevallen van overgewicht van vandaag de dag. Een blikje ‘gewone’ cola kan wel 40 gram suiker bevatten, oftewel 10 suikerklontjes! Met gemiddeld 150 calorieën per blikje of glas gaat het dan erg snel.

Gelukkig zijn er steeds meer light producten waar bijna geen calorieën in zitten. Helaas zijn deze dan wel weer gezoet met ongezonde zoetstoffen. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je beter helemaal geen frisdrank kunt nemen… Maar de keuze tussen zo gezond mogelijk en/of zo slank mogelijk is er één die je alleen zelf kunt maken.

Mijn ervaring is dat het tijdens het afvallen best fijn kan zijn om b.v.  1x per dag een glaasje frisdrank te nemen tussen de maaltijden door. Je raakt er erg vol van en het  kan je zo dus net even helpen tussen 2 maaltijden door te komen.

Wat je het allerbeste kunt drinken? Dat is natuurlijk water. Vind je dit saai of niet lekker, maak het dan op smaak met wat vers fruit. Of maak zelf (ijs)thee. Je kunt natuurlijk ook eventueel een íets ongezonder drankje mengen met water. Stel je hebt een glas vruchtensap van 150 calorieën maar je mengt het voor de helft met water, dan heeft je water een heerlijk smaakje én je hebt maar de helft calorieën.