Onderzoek bij Emo-Eten

Bij emo-eten zijn we gauw geneigd om vooral veel aandacht aan onze gedachten te geven. We gaan ons richten op zelfbeheersing en mentale kracht. We focussen ons op het krijgen van controle over onze voedingsinname en hopen met voldoende wilskracht ons doel te bereiken.

Wilskracht is echter iets waar we maar een bepaalde hoeveelheid van hebben. Ook is het niet altijd verstandig om jezelf voeding te ontzeggen, vaak werkt dat juist averechts. Bovendien is het allemaal erg vermoeiend en dus eigenlijk zonde van je energie.

Wat wel werkt, is om te leren van je ongewenst (emo) eetgedrag. Zodra je weer eens aan de koelkast gekleefd staat, zonder dat je maag knort van de ‘honger’, of de dag nadat je een eetbui hebt gehad, vraag je dan eens af waar je behoefte om te eten vandaag komt.

Vraag jezelf:

> Heb je een conflict gehad met iemand?

> Heb je te weinig energie?

> Is het uit verveling, of uit gewoonte?

> Ben je ergens verdrietig over?

En stel jezelf daarna de vraag:

> wat had ik eigenlijk echt nodig in plaats van eten?

Alleen door je ongewenst eetgedrag te onderzoeken, kun je er achter komen waar de behoefte vandaan komt. En alleen dan kun je op zoek gaan naar een oplossing.