Als je lid bent van de ‘ik ben een dieetër’ club, dan heeft je eet-knop grofweg gezien 3 standen: de dieet stand, de eet stand en de vreet stand.

Om het eenvoudig samen te vatten: als je te lang in de vreet stand hebt gestaan, dan moet je naar de dieet stand met als doel het bereiken van de eet stand.

De eet stand is de stand waarbij je op gewicht bent en dat ook blijft. Een erg gewilde stand doch vaak lastig te bereiken. De knop slaat meestal door naar links of naar rechts: we diëten of we vreten. Dat is de ‘alles of niets’ situatie. Je wilt afvallen, het lukt niet, en je gaat over naar: ‘niet gelukt, laat maar’…

Het kan anders. Allereerst moet je goed nadenken over het moment waarop je wilt gaan afvallen. Voor alles een tijd, dus kies een periode waarin de kans van slagen groot is. Dat kan een periode zijn voordat je op vakantie gaat, de motivatie van het ‘in de badkleding moeten’ is altijd groot. Of voor een feestje dat je in het vooruitzicht hebt, of misschien gaat afvallen voor jou wel beter in bv de lente. Wat is de perfecte periode? Dat is de periode die bij jouw past.

Zit je in een periode dat het afvallen even niet lukt, sla dan niet gelijk door naar de ‘vreet’ stand maar zorg dat je op gewicht blijft: de eet stand. Dit is best een fijne en hele acceptabele stand. Je kunt meer Kcal eten dan in de dieet-stand. Hiervoor eet je het aantal Kcal dat jij nodig hebt voor wat we noemen ‘het onderhoud’. Doordat je niet te veel eet, kom je niet aan. En dat kan voor dat moment helemaal prima zijn.